Opavská kulturní organizace, známá pod zkratkou OKO, se bhem pti let své existence a tí let psobení v prostoru Obecního domu stala typickým píkladem unifikace mstské kultury a normalizace kulturních pracovník, která probíhá ve všech mstech nejen v republice, ale i ve svt.
V Protimluvu 1-2/2010 se trojice významných opavských initel v architektue, výstavnictví a památkové péi zabývala rekonstrukcí Obecního domu. V závreném hodnocení mimo jiné dodala, e „vzhledem k oekáváním, finanní zajištnosti a prioritám, jaké pestavba a následné vyuití objektu pro investora a celou Opavu má, došlo k promarnní jedné velké píleitosti vytvoit reprezentativní prostor, který by se svou kvalitou zapsal do kulturních djin msta“. Pánové mluvili o architektonické stránce domu. Toto souvtí lze však bez vtších pardon pouít i na charakter organizace, která v Obecním dom sídlí. Opavská kulturní organizace se do kulturní historie msta zatím zapisuje z velké ásti jen ernou barvou. Její existence stála desítky milion korun a pochroumala nkolik lidských osud.
Jako pst na oko
Opavská kulturní organizace (OKO) je píspvkovou organizací msta. Vznikla roku 2007 jako jeden z nápad bývalého vedení radnice v ele s primátorem Zbykem Stanjurou (ODS), jak ušetit za výdaje na místní kulturu a jak mít navíc pod dozorem její obsah. Instituce dostala do rukou osudy kulturních prostor Obecního domu, Domu umní a piléhajícího kostela sv. Václava, které mla správcovat. Uvaovalo se o zalenní i dalších prostor, jako sálu minoritského kláštera, loutkovém divadle, kulturním dom Na Rybníku.
Do ela organizace byla z neviditelného výbrového ízení postavena Irena Šindlerová, lenka tehdy nejsilnjší magistrátní strany ODS a pracovnice na krajském úad, která s vedením kulturní instituce a vbec s kulturou nemla do té doby co doinní. Na místo dramaturga organizace byl editelkou vybrán Jan Kunze, lovk bez odborných kulturních znalostí. Nový dramaturg ml alespo, na rozdíl od editelky, zkušenosti praktické, píleitostn pomáhal s instalací výstav v Domu umní, byl a stále je zpvákem a autorem poezie a organizátorem kulturních akcí.
OKO vzniklo jako projekt bez jakékoliv pedchozí široké odborné diskuze mezi poadateli kulturních akcí, kulturními initeli msta a politiky. Co se ukázalo jako klíové v následujících letech, kdy tato píspvková organizace asto budila a budí emoce a hovoí se o ní, pedevším v tisku a mezi organizátory kulturního ivota, v souvislosti se skandály a projevy arogance, ne v souvislosti s pevládající kvalitou programu.
editelce Šindlerové mnozí kulturní initelé ve mst vytýkali neorientování se v ízení jakékoliv kulturní instituce, slabou znalost kulturní politiky a kulturního pehledu. Šindlerová si navíc mnohé píznivce místní kulturní scény ve mst proti sob poštvala výpovdí, kterou dala roku 2008 sdruení Bludný kámen v ele s galeristou Martinem Klimešem, který v Domu umní od 90. let minulého století poádal obrovské mnoství kvalitních akcí se zamením na výtvarné umní, experimentální hudbu a literárn-hudební performance. Oficiálním dvodem byla malá rekonstrukce v Domu umní, všeobecn známým faktem však byl politický tlak ze strany primátorské kanceláe, která tlaila do popedí koncept tzv. „úspšné kultury“. Tedy standardizovaného úednického pojetí kultury, kde hlavní slovo má výše zisku. Píznivci Bludného kamene svou nelibost vi tomuto rozhodnutí dali ve mst najevo nálepkami s texty „Vylep si svj Bludný kámen“ a „Koho tlaí Bludný kámen“, kterými polepovali rzná mstská zákoutí.
Prostor bez jasné koncepce
Poté se na as za Opavskou kulturní organizací zavela voda. Instituce se pipravovala na pestavbu nkdejší budovy Komerní banky ve své sídlo, pozdji pojmenované jako Obecní dm. Mezi obany se v kusých zprávách dostávaly informace o probíhající rekonstrukci, která msto pišla na 138 milion korun (vetn zakoupení domu). Fantastická prohlášení o tom, jak Opava získá v podob Obecního domu a pilehlého klubu Art multikulturní prostor, který lze smle srovnávat s praským hudebním svatostánkem Akropole, se ve finále dalece lišila od reality (viz lánek Ješt pár poznámek k rekonstrukci Obecního domu, Protimluv 1-2/2010, str. 60-63).
Opava tak získala prostor ne nepodobný špatn ozvuené tlocvin, který do sebe nestydat nasál programy ji existujících klub ve mst. O slabé dramaturgii svdí také ánrový výbr inspirovaný pedevším vkusem dramaturga, co by samo o sob nebylo špatn, kdyby tento fakt mimo jiné nezapíioval neustálé opakování se úinkujících. Celé dv desítky kapel i projekt se toti za ti roky v Obecním dom pedstavily dvakrát a více. Pro pedstavu jmenujme nejvíce se opakující uskupení: ti vystoupení nastádaly skupiny UDG, Kolo Kolo Mlýnský, Tomáš Koko a Orchestr, tyi vystoupení mají za sebou projekty Jiího Bosáka (Sonyk bel, Expedice Apalucha, Dobrozdání) a Ivana Gajdoše (Poslední výstel a Brati Orffové), šest koncert odehrálo opavské seskupení Come And Play. Rekordmanem v opakované úasti jsou projekty dramaturga organizace Jana Kunzeho (Hihaikum a Kofe-in), které mají dokonce devt úastí.
Z velké míry zaslouenou kritiku dramaturgie Obecního domu, a pedevším klubu Art, který se veejnosti otevel v závru roku 2009, podpoil vznik iniciativy Klub opavské kultury (KOK), pod kterou se podepsali provozovatelé hudebních klub, organizátoi kulturních akcí, vysokoškolští pedagogové i návštvníci kulturních akcí. Iniciativa KOK mimo jiné kritizovala, e klub Art „nepináší ádný nový ánr ani jedinenou osobitou kvalitu, v podstat kopíruje vše, co je i bylo náplní jiných kulturních prostor, pesto má obrovskou výhodu – má vše jisté, nemusí myslet na peníze, alespo urit ani zdaleka takovým zpsobem jako všichni ostatní“.
Klub opavské kultury (KOK) k aktivitám Artu dále uvedl: „Klub Art pišel do zorganizovaného prostoru, vyzobal z nj to nejlepší a bez námahy boduje. To, co reprezentuje klub Art, není ve své podstat potebná konkurence, vedoucí k zlepšení úrovn kulturního vyití, ale pevauje pocit z nekorektního zpsobu práce vytváející nepíznivou a nekolegiální atmosféru“. Nekolegiálnost atmosféry potvrzuje i fakt, e úinkující kapely ped vystoupením v Artu musely podepsat smlouvu, ve které se nacházela tzv. klauzule o exklusivit. Ta v pípad smluv ze strany Opavské kulturní organizace znamenala, e kapela, která vystupovala v uritém termínu v klubu Art, nesmla dva msíce pedtím úinkovat nikde jinde v Opav. ím se najednou mstská píspvková organizace razantn zvýhodnila a stavla se na rove soukromým klubm, kterým tímto znan omezovala pole psobnosti, protoe její finanní monosti byly, dalo by se íci, neomezené. V tomto pípad mohli provozní soukromých klub zvaovat, zda podat trestní oznámení a podobné praktiky nenazvat nekalou soutí.
Volby zmnu nepinesly
Komunální volby na podzim roku 2010 slibovaly zmnu i v mstské kultue. Zvítzila v nich strana SOS pro Opavu v ele s prbojnou politikou Pavlou Brady, která mimo jiné ped volbami slibovala zatoit s praktikami v Opavské kulturní organizaci. Po volbách následoval slibovaný interní finanní audit, který odhalil adu nesrovnalostí v úetnictví. Auditorm bhem kontroly v Obecním dom práci ztovala nejen samotná editelka Šindlerová, ale i nkteí zamstnanci, kteí auditorovi fyzicky zamezovali ve výkonu jeho práce. Fyzickou likvidací bylo auditorovi vyhroováno ze strany dalších zamstnanc. Všechny nakonec pekvapil fakt, e v beznu 2011 editelka Šindlerová odešla z vlastní vle ze své funkce. Auditoi poté odhalili váná pochybení ve vcech sepisování pracovních smluv, zaznamenána byla i další váná pochybení. Magistrát tak podal trestní oznámení na neznámou osobu. ím byla fakticky celá vc zahrána do autu, protoe policie následn pípad uzavela s tím, e nemá pachatele, a pípad dala k ledu.
Po jistém ase provizoria se do ela Opavské kulturní organizace po výbrovém ízení v polovin roku 2011 dostala Daniela Pekárková. Nová editelka pišla z bezpenostní agentury BOIS. Bohuel, poátení nadšení vystídalo optovné selhávání v nejzákladnjších manaerských skutenostech, neznalosti kulturní politiky a v nekorektním, a policejním jednání s lidmi.
Organizace se navíc pustila do plánované nákladné rekonstrukce prostoru Domu umní a kostela sv. Václava a snahy o vytvoení dalšího svatostánku mstské kultury. Unifikace nkdejšího dominikánského kláštera a kostela, která pišla na 119 milion korun, se Opavské kulturní organizaci povedla. Bohuel to však znamenalo vznik toton zploštlého výstavního prostoru, který u nabízel ve shodném duchu opravený Obecní dm. Do pozice galeristy Domu umní se po výbrovém ízení dostal pekvapiv Martin Klimeš, nkdejší editel tohoto prostoru. Ten v Domu umní navázal na nadstandard své dosavadní práce.


Po urité dob se OKO o pozornost „pihlásilo“ znovu. tyi její zamstnanci vetn galeristy Martina Klimeše podali výpov z dvodu stresujícího pracovního vyptí a oteveného konfliktu s vedením. Aby toho nebylo málo, spolupráci s touto institucí perušilo i obanské sdruení Za Opavu, které v prostorách Domu umní poádalo pednášky o architektue. Sdruení Za Opavu sledovalo innost Opavské kulturní organizace v dlouhodobém horizontu a bylo jedním z kritik této instituce. Avšak krom kritizování nabízelo i alternativní ešení nedostatk v chodu této organizace. Nyní ale došla sdruení trplivost a v oteveném dopise, který zaslalo nejen do místního tisku, ale i vedení radnice, vyzvalo editelku Pekárkovou k odchodu z funkce z dvod „neakceptovatelného bossingu a šikany zamstnanc“. Sdruení Za Opavu také kritizovalo chování vedení msta, které „pouze reaguje na formální závry kontroly a dává vedení OKO opakované šance k náprav drobných prohešk úetního a formálního charakteru. Zcela tak ignoruje skutené jádro problému, který je zaloen pedevším na íslech sice tko vyjáditelných, ale evidentn negativních manaerských rozhodnutích, v jejich dsledku je organizace vnímána jak odbornou, tak laickou veejností jako instituce se špatnou povstí, v ní panuje atmosféra strachu, nepívtivosti, nevstícnosti, kde se návštvník cítí mezi frustrovanými zamstnanci nevítan a nepatin“. Vedení pak šikanu ze strany editelky OKO shrnulo slovy o neprokazatelnosti tchto informací. O tom, e v Opavské kulturní organizaci nepanují píznivé pracovní podmínky, ale hovoí fakt, e z pvodního obsazení vedení z roku 2007 zstal na svém míst jediný lovk.
Probuzení z plroního komatu?...
Z dosavadního výkladu se zdá, e Opavská kulturní organizace neuspoádala ádnou akci, která by stála za navštívení. Tak tomu samozejm není. Uskutenily se vynikající koncerty formací Dva, Fiordmoss, Tomáše Koka, Midi Lidi, Floex a dalších, skvlé výstavy Jiího Davida, Krištofa Kintery, Kristýny Krahulcové i Róberta Palúcha, promítnuty byly jedinené dokumenty z produkce festivalu Jeden svt, konaly se pednášky o výtvarném umní z autorského pera pedagoga Jiího Siostrzonka. Ale tyto pozitivní záblesky jsou nekompromisn drceny vysokým procentem balastu a nefunkností organizace. Pouze poslední ti msíce roku 2012 pinesly kupodivu program, který by bylo moné, a na nkteré výjimky, oznait za vyváený.
O osudu Opavské kulturní organizace, která za pt let svého fungování z mstského rozpotu spolkla bezmála 50 milion korun, mli politikové rozhodnout do konce ervence. Nakonec bylo pochybení editelky Pekárkové ve vci manaerských vedením msta potrestáno vzetím osobního ohodnocení editelce. Poslední ervencový den byla Daniela Pekárková odvolána radou msta ze své pozice, její místo a do nového výbrového ízení, které se uskutenilo v íjnu, zaujal Jan Kunze. Ten nezapomnl ve své nov nabyté, i kdy doasné, pozici uskutenit bhem listopadu a prosince ješt další dv akce svých vlastních projekt a zaokrouhlit tak poet svých úastí v dom, který by ml symbolizovat multikulturnost a multifunknost myšlení, na 11.
Nový editel vzešel ze zdlouhavého výbrového ízení. Kandidát bylo nkolik: od bývalých noviná a kulturních initel, pes dramaturgy klub, bývalé editele podobných institucí a po nadšence a galeristy. Celkem se pihlásilo 12 úastník. Vybrána byla Ing. Jana Hynarová, 43letá zastupitelka ze Štítiny, která do své funkce nastoupila v polovin listopadu.
Co eká novou editelku v její pozici? V podstat pouze jediná monost: kompletn vymnit vedení této organizace, od dramaturga po personál expozice. Ten si toti vybudoval svj vlastní status quo, ze kterého se nedokáe hnout. Dokázal to za „fungování“ pedchozích editelek, kdy konkrétní personál fakticky ovlivoval jejich rozhodování, co se projevilo pedevším v kumulování funkcí pod jedinou osobu.
editelka musí nutn sestavit fungující pracovní tým, schopný šíit pozitivní atmosféru a vytváet prostedí lákající k návštv i spolupráci. Tuto schopnost v souasném vedení organizace i z pracovník nemá nikdo.
Moností z ady utopických je, e by se vedení msta odhodlalo Opavskou kulturní organizaci zrušit, o em osobn pochybuji, nebo nic se nebrzdí he, ne pt let nepotebný jedoucí vlak na kivých kolejích. Došlo by toti k popení podízení kultury striktnímu ekonomickému reimu. U by, alespo v Opav, neplatilo tvrzení pedchozího i souasného vedení magistrátu, e si dobrá kultura na sebe vydlá sama. Dosavadní pístup ke kultue jako k prvku trního hospodáství se zákony poptávky i nabídky by tak byl narušen. Místo umlého vytváení kulturní produkce (OKO generovalo v loském roce tém dv stovky akcí) by teba konen zasedli u jednoho stolu politici a kulturní initelé a stvoili koncepci (mimochodem, doposud chybjící), která by podporovala ivou kulturu, rozdlila by kulturní sektor na veejný a privátní, neziskový a ziskový, slubu a podnikání. Grantoví adatelé v kultue, kterých je ron pes šest desítek, by teba konen dostali poádnou finanní injekci, aby mizivá ástka 1,8 milion korun, kterou vedení vylenilo pro realizaci grantových projekt, neslouila jen k polechtáním jejich aludk. I pesto, e veejný zájem asi nebude tím, co lze ekonomicky zhodnotit, lze jej vyváit cenou správného fungování spolenosti. A to je cena, o které je teba rozhodn zaít jednat. Alespo kvli budoucnosti opavské kultury.
Autor je lenem výboru o.s. Za Opavu, bývalým místopedsedou kulturní komise rady Statutárního msta Opavy, organizátorem kulturních akcí a jedním z uchaze uplynulého ízení na editele Opavské kulturní organizace.
Více zde:
http://opavsky.denik.cz/nazory_region/glosa-kolik-nas-stoji-otesanek-20101202.html
http://opavsky.denik.cz/zpravy_region/rozhovor-daniela-pekarkova21032012.html
http://www.ceskatelevize.cz/zpravodajstvi-ostrava/zpravy/179265-krize-v-opavske-kulturni-organizaci/?mobileRedirect=off
http://www.denik.cz/moravskoslezsky-kraj/oko-za-opavu11062012-61vl.html
http://www.vz24.cz/clanky/opavska-radnice-odvolala-sefku-kulturni-organizace-pry-selhala/
http://www.opava-city.cz/scripts/detail.php?id=56781
http://www.rozhlas.cz/ostrava/aktualne/_zprava/1071925