
V souèasnosti probíhající rekonstrukce budovy Domu umìní v Opavì je svým rozsahem pravdìpodobnì na dlouhou dobu poslední zásadní možností, kdy se dá tento prestižní galerijní prostor architektonicky zkvalitnit a zmodernizovat tak, aby odpovídal nároèným potøebám, které jsou na tato zaøízení kladena.
Jestli se to podaøí, a investované prostøedky pøinesou s napìtím oèekávané výsledky, zatím nevíme a budeme si na to muset ještì nìkolik mìsícù poèkat.
Napjaté oèekávání je zcela dùvodné, zvláštì u projektù podobného typu. Za pøíznivých okolností, s kvalitní pøípravou, osvícenými architekty a investorem a zkušenou stavební firmou za zády mohou takové rekonstrukce zmìnit komplikovaný historický objekt, poznamenaný øadou kvalitních i špatných starších stavebních zásahù na unikátní nadèasový prostor a architektonický skvost.
Staèí ale málo a mùžeme se shledat i s výsledkem zcela opaèným, kdy lze jen konstatovat, že "pøed rekonstrukcí to bylo lepší", což snad nebude, jak chceme doufat, opavský pøípad.
Vzhledem k tomu se i naše sdružení snaží od poèátku pøispìt alespoò skromnými pøíspìvky a podnìty k tomu, aby výsledek byl pokud možno co nejlepší. Nabídli jsme opakovanì vedení mìsta pomoc ve formì konzultací (nevyužitou) a pøedali øadu podnìtù ke zvážení.
Jedním z tìchto podnìtù byla také žádost o pøehodnocení otázky ponechání problematického interiérového architektonického detailu ze 70. let 20. stol. - kovaného zábradlí (podrobnì také viz èlánek
Krvavá tlaèenka, zábradlí a kvìtiny).
V této vìci jsme vedení mìsta oslovili na konci února letošního roku. Znìní našeho dopisu pøinášíme níže v tomto èlánku. Dopis byl podpoøen také písemnými stanovisky nìkolika osobností z oblasti umìní, svùj souhlasný podnìt pøipsal napø. Doc. Mgr. Jindøich Štreit, prof. ak. soch. Kurt Gebauer, aj.
Žádnou oficiální odpovìï jsme od vedení mìsta neobdrželi, ale z informací, které máme vyplývá, že ani tento podnìt nebude, z našeho pohledu bohužel, vyslyšen.
Rada mìsta Opavy
Horní nám. 69
Opava 746 01
9/2011
Vyøizuje: Klimeš
V Opavì dne 28.2. 2011
Vìc: Kované zábradlí v interiérech Domu umìní v Opavì
Obracíme se na Vás ve vìci rekonstrukce Domu umìní. Konkrétnì se nám jedná o zábradlí a møíže umìleckého kováøe Alfreda Habermanna. Doslechli jsme se, že kované železné zábradlí má v podstatì sloužit v celém prostoru Domu umìní i po probìhlé rekonstrukci.
„Umìlecky“ pojaté zábradlí spoleènì s mramorovou podlahou a sklenìnými osvìtlovacími tìlesy Oldøicha Víznera tvoøily jednotný postbruselský styl výzdoby interiéru Domu umìní, který tak byl koncipován jako výkladní skøíò socialistického pøístupu ke kultuøe a umìní. Ale už i v té dobì, tj. v 70. a 80. letech 20. století, se projevoval výrazný rozpor mezi funkcí a jejich dekorativním úèinkem. Osvìtlovací tìlesa neosvìtlovala exponáty, naopak svítila návštìvníkovi do oèí, zábradlí a møíže pùsobily v prostoru dominantnì až agresivnì a mramorová naleštìná podlaha zdaleka netvoøila vhodný neutrální podklad pro optimální vyznìní exponátù. Celý architektonický prostor bylo možno chápat jako, když ne povedený, tak alespoò svérázný gesamtkunstwerk.
Osvìtlovací tìlesa i mramorová podlaha byly podle našich informací již zrušeny. Z nìkdejších architektonických interiérových prvkù zùstaly jen kované møíže a zábradlí. Po celých 10 let, kdy sdružení Bludný kámen provozovalo DU, se nenašla ani jedna návštìva, která by zábradlí chválila. Zcela naopak, hudebníci a zvláštì výtvarníci, kteøí v DU vystavovali, byli neustále konfrontováni s dominancí tmavého zábradlí, s jeho naprostou nepatøièností do výstavních prostor. Autor zábradlí a møíží se nìkterými svými realizacemi jeví jako tvùrce kontroverzní. Napøíklad jeho doslova kýèovitá realizace na nádvoøí pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci se doèkala mohutného protestu z øad odborných a umìleckých kruhù. Ponechání zábradlí a møíží v Domì umìní v Opavì pokládáme v souèasnosti za nepøirozené a Domu umìní, galerii mìsta, škodící. Jejich další existence nemá vzhledem k torzovitosti pùvodního architektonického konceptu a zvláštì vzhledem k nevhodnosti jejich uplatnìní ve výstavních prostorách a spornosti jejich umìlecko-øemeslné kvality žádné opodstatnìní.
Z tìchto dùvodù vás žádáme o pøehodnocení souèasného názoru na ponechání kovaného zábradlí a møíží v Domì umìní v Opavì.