V sobotu 2. ervence jsem šel parkem na dtské hišt pod Ptaákem. Syna tam vypustím a kouknu, co dlají Gebauerovi ptáci, jedna z nejlepších sochaských realizací v Opav za posledních x let. Po cest jsem si všimnul odpadkových koš omotaných igelitem s njakou nalepenou fotkou. Postupn zjišuji, e fotky jsou na kadém koši v okolí, kadá zachycuje stav koše v uritý okamik a navíc je doplnna o njaký text. Záhy mi došlo, e se jedná o titulky z novin s posledního týdne. Ve spojení se zachycenými obrazy z útrob koš se palcové titulky a jejich významy posunuly do neekaných kontext. Nevdl jsem, kdo to má na svdomí, ale pobavil jsem se. Ten lovk - autor "díla" to zmáknul dobe (teprve pozdji odpoledne jsem se dozvdl, e autorem je, kdo jiný, fotograf Jií Štencek). Jeho zásah do mstského prostoru je vtipný, originální, nenásilný a nedestruktivní. Konen nco odleheného, co má hlavu a patu na poli opavského street artu.
Další pekvapení ekalo u Koule. Ale u jaké koule? Co se jí stalo? Ta plechová ohrada vypadá njak divn. To asi nebude ohrada, za kterou probíhají restaurátorské práce naší oblíbené. To vypadá, e je v tom njaký zámr. Zámr zakrýt kouli, zakrýt tu kulatici, zmnit oblost za hranatost, kamennost za plechovost, nic víc. A pozor - nic mí. Nejsem sice lenem umlecké skupiny Natvrdlí, ale teprve tady mi došlo, e se dívám na výsledky práce výtvarného sympozia "Ztracená Opava" - umleckého projektu Gottfrei, o nm se na opavské výtvarné scén u týden iv diskutuje a jím ona scéna ji týden ije. Tu hranatou plechovku mají na svdomí Václav Minaík a Tomáš Vrána, kteí jsou spolu s Pavlem Havrlantem hlavními organizátory celé akce (Pavel Havrlant v rámci sympozia vytvoil instalaci na osvtlení Zemského archívu).

Na vernisái výstavy pozdji odpoledne jsme mli monost vidt další práce, obrazy a kresby, kterým dalo sympozium vzniknout.Malbou je zastoupena Anna Drdová se svými expresivními výjevy z dungle, Martin Froulík se skoro naléhav výmluvnými obrazy stíkanými pes šablony , Martina Pavelková s dramatickým a nejasn temným plátnem. Denisa Fialová se v jednom z obraz (Šmírák) inspirovala (zámrn?, náhodou?) sochou Špióna Františka Skály na Dolním námstí. Zajímavé malby vytvoili také Jan Prokeš a Tomáš Vrána. Lukáš Pavlíek se projevil jako zkušený grafitti maker a do mstského prostoru vstoupil svým igelitovým zápalem betonové kostky na behu eky Opavy. Marek Bartoš si vzal na paškál opavské palmy, které do msta zavítají kadým rokem ze svých zimoviš ve sklenících a zachytil jejich osobitost sérií fotografií.
Sochasky se na sympoziu pedstavili také Petr Marcalík a Daniel Klose. Zatímco první z nich vytvoil dílo menších rozmr, o to intenzivnjšího politicko-kulturního apelu, toti fackovacího panáka s bustou známého politika, druhý velkoryse vykroil do Mnišské ulice monumentální devnou plastikou Pátého jezdce (apokalyptického?).
Vytvoená umlecká díla by se dala jist zhodnotit také písn vzato z pohledu umlecké kritiky. Našli bychom tak moná adu problematických moment a museli konstatovat, e po stránce emeslného provedení, originality nebo vyzrálosti projevu jsou nkterá díla nedotaená. Ale jsem pesvden, e i sebepísnjší kritik, poté, co nenechal jediný vlas na hlav, by závrem konstatoval, e akce se vydaila a umní vzniklo.
Projekt Gottfrei od svého poátku ji nkolikrát ukázal, e je a hodlá být významným lánkem opavské kulturní scény a výstava Ztracená Opava je toho dalším dkazem. Je velmi osvující vidt opt po ase nová umlecká díla v ulicích msta, alespo na chvíli ozvláštnit známé prostory ním neobvyklým, provokativním nebo vtipným.

Deset dn po vernisái a o sympoziu se stále mluví a píše. Dokonce v internetových diskuzích slaví úspch, pokud tím máme na mysli velký poet komentá. Obsah komentá je u nco jiného. Nejvíce naráí oplechovaná koule. Tato instalace zdá se být trnem v oku mnoha milovníkm (eho - koule?, - msta?, - umní?, na to bychom potebovali pravdpodobn sociologický rozbor). Vtšina z rozhoených pisatel zavrhuje jak dílo, tak jeho autory a do jednoho pytle s veteší hází potamo celé moderní umní. A tak se z pvodn pkné instalace, by umlecky v širším kontextu nijak významné, stává v opavském mítku dílo zásadního významu, jakýmsi nechtným manifestem, ilustrací, terem i pranýem zárove.
Vracel jsem se z vernisáe spolen s desítkami ostatních návštvník, píjemnou procházkou prvodem kolem odpadkových koš plných fotogenického materiálu, kolem devného kostrojezdce. A na zítra se tším, sraz je toti, kde jinde, na námstí u krychle.
Související lánky jinde:
Projekt Gottfrei schoval kouli ped Hláskou za plech (7. 7. 2011 - opavsky.denik.cz)