Developerská spolenost Crestyl vyhlásila v druhé polovin roku 2009 sout na zmnu jiní uliní fronty na Horním námstí v Opav. Koncem roku jsme mli monost shlédnout výsledky soute (dále soute I), které se ale nezúastnil pihlášený Ateliér 38 pro váné výhrady k souti. Do dalšího kola postoupily na základ rozhodnutí poroty a veejného hlasování 3 projekty urené k dopracování. Mezitím v polovin letošního roku mstu nabídla ti své projekty spolenost Develon revitalizující opavský pivovar v rozsáhlý obchodní komplex. Projekty nebyly do pokraování soute (dále sout II) konkurenním Crestylem zahrnuty, ale nov byly k úasti vyzvány ti další architektonické ateliéry, vetn Ateliéru 38, který své nkdejší odmítavé postoje pehodnotil a druhého kola se kupodivu úastní.
V porot soute zasedli zástupci Crestylu, msta Opavy, editelka Národního památkového ústavu Naa Goryczková, profesor, Ing. arch. Vladimír Šlapeta a nov byli pizváni renomovaní architekti John Eisler a Josef Pleskot. Me porota, v ní jsou zastoupeny nkteré výrazné osobnosti eské architektury, pozitivn zapsobit na prbh soute, která je ve své podstat od zaátku pochybná, aby výsledek byl pro Opavu jednoznaným pínosem? ….
Naše stanovisko ke konání soute I jsme veejn vyjádily m.j. oteveným dopisem Rad msta a v tiskové zpráv o.s. Za Opavu ke zmn Slezanky. Základním obsahem našich veejných vyjádení je nesouhlas s podobou této soute, která má píliš promnlivá pravidla. Vadí nám pedevším rezignace vedení msta na uskutenní své vlastní cesty vedoucí ke kvalitnímu zhodnocení tohoto prostoru a dále to, e není schopno prosadit mezinárodní architektonickou sout podle pravidel eské komory architekt a sout nechává vícemén v rukou developera. V souti na fasády vidíme pouze dílí ešení, které neme nahradit komplexní architektonické zpracování daného prostoru. Konstatovali jsme, e závanjší problém, ne je podoba Slezanky, vidíme v bytovém dom na severním okraji msta a e „zakázku typu Slezanka musí ešit architekt minimáln evropské úrovn. Jiná ne prvotídní úrove je v tak významné lokalit nepípustná“. I v souasné ponkud promnné situaci není dvod na našem minulém prohlášení nic mnit.
Dnes víme, e developer má v plánu celou Slezanku propojit s obchodním komplexem, který má vyrst za ní. Proto je sout vypisovaná jen na její fasádu, o projektování toho, co bude stát za fasádou, se ji dnes starají architekti spolenosti Crestyl, konkrétn Petr Franta architekti, kteí se soute na fasádu rovn úastní. Tém celá vr lemovaná ulicemi Ostroná, Popská, Horním námstím a Rybím trhem se má stát obchodní zónou s plochou 28.000 m2, s podzemním parkovištm pro 227 automobil, s prosklenými obchodními pasáemi. Pes veškerá ujištní a tvrzení o vysoké úrovni a kvalit navrhované architektury, spatujeme pouze unifikovanou architekturu odpovídající jen potebám všudepítomných standardních obchodních galerií a pasáí, jak meme vidt a íst v tiskové správ spolenosti Crestyl k projektu Central Opava. ádné avizované opravdové ulice v této tvrti nebudou, pokud za n nebudeme povaovat klimatizované pasáe s imitacemi mstského mobiliáe, kanálovými poklopy s fotografiemi historické Opavy, litinovými pseudohistorickými lampami, prosklenou stechou nahoe a sklennými „zdmi“ napravo i nalevo.
Koncem léta probhlo zveejnní výsledk soutee II. Jednotlivé soutní projekty se pokusíme strun okomentovat. Z prbhu soute vidíme, e úkol promny fasády Slezanky je nelehký. I ostílení architekti mají s dotvoením výrazu jedné strany námstí velký problém. A rozpaité výsledky tomuto nelehkému úkolu pln odpovídají. Jsme pesvdeni, e problém není v tkosti úkolu nebo schopnostech ešitel, ale spíše v nevhodném soutním zadání a nedostaku, pokory, píle a prostorové empatie soutících.
Ti projekty z šesti pedloených mají nco spoleného. Navázali na podlouhlý tvar souasné Slezanky arch. Krischkeho. Bohuel nedosahují jejích kvalit, navíc zcela zbyten znovu opakují horizontální kompoziní princip, který neumouje, abychom se na námstí cítili zcela dobe. Pravdou je, e klopýtavý rytmus vertikál pvodních mšanských dom vytváel onen pocit bezpeí, radosti z toho, e se pohybujeme a ijeme ve mst, mezi domy, na námstí...
Ateliéry A.LT Architekti, Ateliér 38 a New Work nerespektují zkušenosti souasných princip architektury a staví ped nás pekonané koncepty nudlovité architektury, které námstí neprospívají.
Návrh Ateliéru New Work pracuje s nepomrným mítkem, které se vymyká veškeré okolní zástavb, nad kolonádou se východním smrem zdvihá betonová nádstavba s rádoby modernistickými výtvarnými kreacemi, které nesouzní s duchem dolní ástí stavby. Dlouhá sloupová kolonáda nemá v rámci místa ádné opodstatnní.
Projekt Ateliéru 38, píli písný, píli istý, ve své brutální geometrické tektonice evokuje hímající hlas z tribuny a zvuk vojenských bubn, jakéhosi ducha totalitarismu. Podoba vyšší ásti budovy smrem k ulici Ostroné není navíc pvodním prvkem (srovnej nap. s Triniti Brno, arch. Petr Pelák).
A.LT rozlenila elo Slezanky do tí nesourodých pásem. Nad prosklenou pasáí se táhne od východu na západ tém slepý betonový monolit a nad ním nevhodná stešní zahrada. Ta pináší do prostoru námstí neklid, Prosklenná pasá je izolovanou ulicí v námstí, neumouje potebnou komunikaci mezi stavbou Slezanky a okolním prostorem. Musíme se rovn podivit repetitivnímu ornamentu tvoící v prosklenní pasáe nudný, ducha ubíjející rytmus, donekonena opakující banální dum dum, stejn jako u ostatních dvou výše zmiovaných projekt, u nich je ale ješt zetelnjší.
Projekt ateliéru Maura pedstavuje v podstat protáhlý monoblok s prosklenou stnou v parteru, rytmizovaný vysunutými tymi tkopádnými bloky se zelenými kolmými plochami. Architektura v podstat bez silného nápadu nevhodn aplikující principy zazelenalých stn, které mohou být nkdy pomrn úinn vyuity, ale na zcela jiných místech.
Chapman Taylor se snaí navázat na ducha 19. století, ale projekt se zastavil v polovin cesty. Tradicionalismus je v tomto pípad spíše provincialismem, domy nemají ádný esprit. Ten chybí i projektu Petr Franta architekti, který pedstavuje jen modernistické klišé, velké prázdné stny bez architektonického výrazu, smující do námstí.
Quarta se snaí vytvoit z tvercových a obdélníkovitých segment na námstí jakýsi dominantní patchwork, ale nedrí píliš pohromad, rozpadá se a jednotlivé kousky jsou docela nevzhledné.
U píleitosti probhlé soute II meme konstatovat s ješt vtší pesvdeností, e oddlení projektu fasády od ostatní stavby celého objektu povaujeme za nevhodný. Jakákoli fasáda neme tvoit pílepek celé stavb. To je podle našeho názoru falešný a nedstojný zpsob uvaování i práce. Za poadavkem standardní architektonické soute podle pravidel komory KA si stojíme i nadále. Ve svtle konfrontace soutních projekt a stávajícího stavu se nám opt jeví jako nejpesvdivjší oištná podoba dnešní Slezanky.