Kolik kol podle Vás pojme jediný plot na nádraží Opava – Východ? Schválnì to nìkdy zkuste spoèítat. Bez problémù se jich zde dá zamknout 8, pøi troše snahy 15 a kdybychom se hodnì snažili, tak se dostaneme na dvacet. Což je pro šedesátitisícové mìsto bezpochyby úspìchem.
Ale teï vážnì. Nádraží Opava – Východ je základním dopravním uzlem mìsta Opavy a širšího regionu. Propojují se zde vlakové spoje, linky mìstské veøejné hromadné dopravy a regionální autobusové linky. Bohužel nevyhovující je zde omezená možnost parkování automobilù a pøedevším žalostná vybavenost pro cyklisty. Dnes zde není ani jeden (slovy nula) stojan na kola a drtivá vìtšina lidí (cyklistù), kteøí zde chtìjí pøestoupit z kola na vlak, musí zamknout své kolo k zábradlí u pøední strany nádraží (viz obrázek). Vzhledem k tomu, kolik se zde pohybuje lidí, je situace neveselá.
Protože si myslíme, že i když je situace øešitelná, je dlouhodobì neøešena, tak jsme s obrátili jak na mìsto, tak i na Èeské dráhy s dotazem, jestli se problému kol nìjak vìnují.
Dle sdìlení vedení má mìsto zájem, aby zde bylo vybudováno lepší místo pro uzamknutí kol a jedná o tomto s Èeskými drahami. Èeské dráhy zde totiž vlastní nìkteré pozemky, kam by šly stojany na kola dle našeho názoru potenciálnì umístit. Avšak jednání jsou zde evidentnì na delší období.
Èeské dráhy (konkrétnì Regionální správa Olomouc) se k problému staví bohužel chladnìji. Na jasnou otázku i s návrhem na umístìní kol odpovìdìli ponìkud vyhýbavì. V jejich sdìlení se k celému problému vyjádøili následovnì:
„V suterénu výpravní budovy se nachází úschovna kol a motocyklù, která však nebyla cestujícími využívána, a proto jí nájemce (KCOD Ostrava) vrátil k 1.6.2011 zpìt k užívání Regionální správì Olomouc. Úschovna se nachází v prostorách u kolejištì, kde je vaším sdružením navrhováno umístìní stojanù“.
Na nádraží se pohybuji pravidelnì, avšak nikdy jsem nezaregistroval, že by zde nìjaká úschovna byla a pravdìpodobnì stejnì to vnímá i øada ostatních cyklistù.
Myslíme si, že stávající situace je dlouhodobì špatná. Obáváme se, že pro tak velkou organizaci, jaké jsou Èeské dráhy (kdy Opavu má navíc na starosti Olomouc), je tento problém pod jejich rozlišovacími schopnostmi. Avšak právì ÈD jsou tìmi, kteøí o tomto musejí rozhodnout. Souèasnì si myslíme, že by mìsto alespoò mìlo instalovat stojany na kola na jeho pozemcích pøed nádražím a zintenzivnit jednání s Èeskými drahami.
Co tedy pøinese rok 2012? Podaøí se probudit spícího medvìda z letargie? Najde mìsto pár tisíc korun na instalaci stojanù? Nebo trhneme v létì rekord v poètu kol uzamèených k jednomu zábradlí?
PS: Abychom nebyli pouze kritiètí, chceme tímto podìkovat Èeským drahám, že na naši výzvu zajistili úklid odpadkù v prostoru za kolejištìm a na bøezích podél ulice Janská.
