Rada města Opavy
Horní nám. 69
Opava 746 01
9/2011
Vyřizuje: Klimeš
V Opavě dne 28.2. 2011
Věc: Kované zábradlí v interiérech Domu umění v Opavě
Obracíme se na Vás ve věci rekonstrukce Domu umění. Konkrétně se nám jedná o zábradlí a mříže uměleckého kováře Alfreda Habermanna. Doslechli jsme se, že kované železné zábradlí má v podstatě sloužit v celém prostoru Domu umění i po proběhlé rekonstrukci.
„Umělecky“ pojaté zábradlí společně s mramorovou podlahou a skleněnými osvětlovacími tělesy Oldřicha Víznera tvořily jednotný postbruselský styl výzdoby interiéru Domu umění, který tak byl koncipován jako výkladní skříň socialistického přístupu ke kultuře a umění. Ale už i v té době, tj. v 70. a 80. letech 20. století, se projevoval výrazný rozpor mezi funkcí a jejich dekorativním účinkem. Osvětlovací tělesa neosvětlovala exponáty, naopak svítila návštěvníkovi do očí, zábradlí a mříže působily v prostoru dominantně až agresivně a mramorová naleštěná podlaha zdaleka netvořila vhodný neutrální podklad pro optimální vyznění exponátů. Celý architektonický prostor bylo možno chápat jako, když ne povedený, tak alespoň svérázný gesamtkunstwerk.
Osvětlovací tělesa i mramorová podlaha byly podle našich informací již zrušeny. Z někdejších architektonických interiérových prvků zůstaly jen kované mříže a zábradlí. Po celých 10 let, kdy sdružení Bludný kámen provozovalo DU, se nenašla ani jedna návštěva, která by zábradlí chválila. Zcela naopak, hudebníci a zvláště výtvarníci, kteří v DU vystavovali, byli neustále konfrontováni s dominancí tmavého zábradlí, s jeho naprostou nepatřičností do výstavních prostor. Autor zábradlí a mříží se některými svými realizacemi jeví jako tvůrce kontroverzní. Například jeho doslova kýčovitá realizace na nádvoří pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci se dočkala mohutného protestu z řad odborných a uměleckých kruhů. Ponechání zábradlí a mříží v Domě umění v Opavě pokládáme v současnosti za nepřirozené a Domu umění, galerii města, škodící. Jejich další existence nemá vzhledem k torzovitosti původního architektonického konceptu a zvláště vzhledem k nevhodnosti jejich uplatnění ve výstavních prostorách a spornosti jejich umělecko-řemeslné kvality žádné opodstatnění.
Z těchto důvodů vás žádáme o přehodnocení současného názoru na ponechání kovaného zábradlí a mříží v Domě umění v Opavě.